Het CDA gemeente Losser maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid op verschillende wegen binnen de gemeente. Fractievoorzitter Paul Elferink en woordvoerder verkeer Gerry Waanders hebben hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W en pleiten voor structurele verbeteringen op meerdere knelpunten.
Over welke knelpunten maken zij zich zorgen?
- Kruising Gronausestraat-Glanerbrugstraat in Glane. Een van de knelpunten op de N-731 is de kruising Gronausestraat-Glanerbrugstraat in Glane. Ondanks recente aanpassingen wordt de verkeerssituatie nog steeds als onveilig ervaren. “De snelheid van het doorgaande verkeer is moeilijk in te schatten, wat al meerdere malen tot ongelukken heeft geleid,” zegt Paul Elferink.
- Hoofdstraat-Nijverheidsstraat en de fietsoversteek Lagapad. Ook de verkeersveiligheid op de Hoofdstraat-Nijverheidsstraat en de fietsoversteek bij het Lagapad blijft een punt van zorg volgens het CDA.
- Bentheimerstraat in De Lutte. Op de N735 bij De Lutte is het snelheidsregime onduidelijk en potentieel gevaarlijk. “Binnen een kort traject van nog geen twee kilometer wisselt de snelheid meerdere keren, wat voor verwarring kan zorgen en de kans op ongelukken vergroot,” stelt Elferink.
Wijziging komgrens
Het CDA vraagt B&W over wijziging komgrens het volgende : “Hoewel de N 731 weg Glanerbrug – Overdinkel een provinciale weg is, ligt de bevoegdheid tot het wijzigen van komgrenzen bij de gemeenteraad van Losser. Niet alleen op het bewuste wegvak wijken de wegkenmerken af van de situatie buiten de bebouwde kom maar ook het aspect verkeersveiligheid speelt bij de overwegingen om de komgrens aan te passen een belangrijke rol (CROW aanbeveling). Waarom wilt u geen gebruik maken van uw/onze bevoegdheid om de komgrens te verplaatsen en daarmee de snelheid terug te dringen, al dan niet in combinatie met additionele maatregelen?”
Provinciale aanpak van de verkeersveiligheid
In het “Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid provinciale wegen 2023-2026” worden 7 N-wegen aangepakt, waaronder de N-731 (Glanerbrug – Overdinkel) en de N-735 (Oldenzaal – De Lutte – aansluiting A1). Van deze wegen is in 2024 een risicoanalyse gemaakt. In 2025 wordt een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Vervolgens moet er dan beslist worden welke opties in uitvoering worden genomen. Deze opties worden vervolgens uitgewerkt, vergunning aangevraagd, aanbesteed en uitgevoerd. Op basis van dit traject zijn maatregelen op zijn vroegst in 2027 te verwachten. Het ligt in de lijn van de verwachting dat wijziging van komgrens niet apart in uitvoering kan worden door de gemeente Losser zonder medewerking van de provincie.