Structurele maatregelen N731 (Losser – Overdinkel) op zijn vroegst in 2026 gereed

Dinsdag kwamen gemeente Losser en de provincie Overijssel met een gezamenlijk persbericht met de titel “Gemeente en provincie samen aan de slag met fietsoversteek Laga-pad”. Provincie Overijssel en gemeente Losser maken werk van de fietsoversteek van het Laga-pad over de N731 in Losser. Vorige week was er in de buurt van deze oversteek helaas een dodelijk ongeval met een 73-jarige fietsster te betreuren.

Gedeputeerde Martijn Dadema zegt in dit persbericht : “Hoewel dit verdrietige ongeluk niet bij de oversteek van het Laga-pad plaatsvond, maar op de kruising met de Nijverheidsstraat, willen we toch samen met de gemeente versneld aandacht aan deze oversteek besteden, die door veel mensen als onveilig wordt ervaren,”

Loco-burgemeester Marian Oosterbroek van Losser: “Samen met de provincie nemen we zo snel mogelijk maatregelen voor de korte termijn, zoals bebording. Op de langere termijn kijken we met de provincie naar meer structurele maatregelen langs de hele N731.”

Wat is de aanpak van de provincie Overijssel?
Hallo Losser heeft 15 juli aan de provincie Overijssel een aantal vragen gesteld over de studie naar de verkeersveiligheid van de N731. 3 september hebben we pas antwoord gekregen. Hieronder een verkorte weergave van de reactie van de provincie.

In het kader van het nationale Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030 is er door de provincie Overijssel in 2022 een eerste data-analyse uitgevoerd. Deze data-analyse had als doel om de verkeersveiligheid van provinciale wegen in kaart te brengen. In de risicoanalyse is ook ongevalsdata uit het verleden meegenomen. Uit de analyse zijn zeven N-wegen in de provincie Overijssel naar voren gekomen als risicovol, waarvan de N731 dus een is.
Aangezien de provincie de verkeersveiligheidsrisico’s op deze wegen wil verlagen, zijn deze wegen opgenomen in het uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid provinciale wegen 2023-2026. Er wordt op de korte termijn (tot 2026) beleid gemaakt voor de zeven risicovolle N-wegen.
Voor een gestructureerde aanpak voor het verminderen van de risico’s op de zeven N-wegen is er inmiddels een proces opgestart. Voor elke weg wordt een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar potentiële risicovolle aspecten (zowel op wegvak, als op kruispuntniveau), en wat voor oplossingen mogelijk zouden zijn om het verkeersveiligheidsrisico te verlagen. Voor de N731 houdt dit in dat niet alleen de gemeente Losser actief wordt betrokken in het onderzoek, maar ook de gemeente Enschede. De resultaten van het haalbaarheidsonderzoek zijn naar verwachting eind 2024 bekend.
Aan de hand van de resultaten die volgen uit het haalbaarheidsonderzoek zullen keuzes worden gemaakt over wat voor maatregelen het meest geschikt zijn voor het verlagen van de verkeersveiligheidsrisico’s.
Op zijn vroegst een structurele oplossing is 2026
In het persbericht van gemeente en provincie wordt de suggestie gewekt dat er op korte termijn wat gebeurt. Dit zal echter alleen het aanbrengen van extra borden zijn. Voor de structurele aanpak is het wachten op het haalbaarheidsonderzoek, dat naar verwachting eind 2024 gereed. Daarna moeten er keuze gemaakt worden uit de voorgestelde maatregelen, die technisch uitgewerkt moeten worden en vervolgens aanbesteed en gerealiseerd. Als iedereen optimaal meewerkt kunnen de structurele maatregelen op zijn vroegst in 2026 gerealiseerd worden.
Geplaatst in: Nieuws
Theo Kip
AUTEUR

Theo Kip

Ik maak deel uit van de nieuwsredactie. Plaats persberichten en volg de gemeentepolitiek.

Scroll naar boven
Ga naar de inhoud