Aan de keukentafel begonnen

Aan de keukentafel begonnen

Bricks & Brands is de naam van het bedrijf van de Lossernaren Nicole Eulderink (50) en Tom Gervink (53). 5 jaar geleden begonnen in Losser maar al snel uit het jasje gegroeid en vertrokken naar het industrieterrein in Gildehaus in Duitsland. Bricks & Brands is een internationale groothandel in speelgoed, schrijfwaren en textiel met licenties. Licentie wil zeggen dat er op de producten afbeeldingen staan van bekende stripfiguren van bijvoorbeeld Disney. Voor het gebruik van deze figuren moet betaald (licentie) worden.

Achtergrond Nicole en Tom

Nicole werkte onder andere 8 jaar bij Global Industry in Brabant als Key Accountmanager. In die tijd reisde ze de hele wereld over en bouwde ze een gigantisch netwerk op, zowel in Europa als in het Verre Oosten. Er was altijd een wens om een eigen bedrijf te beginnen. Tom was werkzaam bij Final Plastics en later bedrijfsleider bij HDV het groentesnijbedrijf in Losser. Daarnaast is hij al jarenlang vrijwilliger bij de brandweer in Losser en werkte hij als veiligheidscoördinator/instructeur op het oefencentrum Troned van de Brandweer op vliegveld Twente.

Nicole en Tom aan het woord:

Vijf jaar geleden zijn we letterlijk aan de keukentafel begonnen, destijds aan de Kloppenstraat in Losser. We kozen voor de naam Bricks & Brands omdat we iets voor onszelf op wilden bouwen (“Bricks”) en het een link met speelgoed heeft. “Brands” staat voor de Merken, die we verkopen, waaronder Disney en andere kinderlicenties.

Met een super goede wil om het te laten slagen, begonnen we met enkel een laptop, een telefoon en een auto. De keukentafel werd al snel ingeruild voor een kantoor aan huis, waarbij we onze garage verbouwden om werkplekken te creëren. De insteek was, geen pand, geen personeel, enkel dozen schuiven. We lieten de orders door onze leveranciers rechtstreeks bezorgen bij onze klanten. Al snel kwamen we erachter, dat sommige leveranciers, zonder tussenkomst van ons, het speelgoed direct aan onze klanten wilden gaan leveren. Klantverlies dus. Bovendien wilden we het gehele orderproces zelf beheersen, aangezien onze grote Duitse klanten behoorlijk veeleisend zijn: noem het “Deutsche Gründlichkeit”. “Door alles zelf te importeren uit China, betekende dit ook, dat we opslagruimte nodig hadden om het speelgoed op te slaan. In 2020 huurden we een hal met kantoorruimte in Gildehaus. Bovendien moet je bij eigen Import alles zelf voorfinancieren. Zo hadden we in de beginperiode in Gildehaus een order voor 3 ton aan stepjes. De producent in China wilde de stepjes pas gaan fabriceren als wij deels aanbetaald hadden. Probleem was dat wij geen 3 ton in het geldkistje hadden. Allerlei geldschieters benaderd maar niemand durfde het met ons aan, omdat we nog zo’n jong bedrijf waren, ook al was het een concrete order voor een grote Duitse klant. Via socials zoals Linkedin en Facebook hebben we uiteindelijk kenbaar gemaakt op zoek te zijn naar een investeerder voor een succesvolle Startup. Daar zijn veel reacties op gekomen. Uiteindelijk kreeg ik via mijn netwerk een reikende hand: een Belgische ondernemer, waarvoor ik de Duitse markt had opgezet, bood zijn hulp aan. We zeggen altijd, wie goed doet, goed ontmoet. En zo bleek maar weer. “Deze eerste order was eigenlijk de echte start van wat Bricks & Brands tegenwoordig doet. We hebben telkens opnieuw in ons bedrijf geïnvesteerd, waardoor we blijven groeien. Inmiddels hebben we een goed team om ons heen, dat precies weet hoe het werkt in de internationale handel”. aldus Nicole.

Duits mentaliteit

We zijn een Nederlands bedrijf, dat handelt met een Duitse mentaliteit. We zijn een GmbH. Het is voor niet Duitse bedrijven ontzettend moeilijk om bij een Duits bedrijf in de gratie te komen om daar zaken mee te doen. We hebben klanten in heel Europa, maar in Duitsland zit het grootste deel van onze afnemers, meest supermarkten, speelgoedwinkel- en discountketens. Je moet vertrouwen wekken, ze in hun eigen taal aanspreken. Je moet doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Dit is ook één van de redenen dat we in Duitsland gevestigd zijn. Dat wekt vertrouwen. Bovendien is de bouwgrond hier aanmerkelijk goedkoper dan in Nederland. En we zijn inmiddels alweer uit het jasje gegroeid. We hebben hier verderop op het industrieterrein 3000m2 grond gekocht om binnen nu en 2 jaar meer ruimte te creëren door een eigen bedrijfspand te bouwen met kantoren, showroom en een magazijn.”: aldus Tom.

Personeel

Op de loonlijst van Bricks & Brands staan nu 5 werknemers en er wordt nog gezocht naar een nieuwe medewerker: een administratieve duizendpoot, die de Engelse en Duitse taalvaardig is in woord en geschrift.

Voor haar klanten bouwt Bricks & Brands ook complete displays met licentie-artikelen, o.a. voor het supermarktkanaal. Ook zijn er wel eens ompakwerkzaamheden op wens van de klant. In het begin ging dat nog wel op een vrije zaterdag met vrienden en familie, maar nu de aantallen zo groot zijn is dat niet meer in een paar dagen opgelost. Voor het ompakken moeten we soms uitwijken naar bijvoorbeeld een sociale werkplaats, omdat de projecten simpelweg te groot zijn geworden om het zelf te doen.

Beurs Nürnberg

Onlangs hebben Nicole en Tom met hun team op de Internationale Spielwarenmesse in Nürnberg gestaan, de grootste beurs ter wereld wat speelgoed betreft. Op hun eigen stand hebben ze klanten kunnen verwelkomen en nieuwe collecties getoond. Het zijn intensieve dagen maar het is fijn om alle klanten weer persoonlijk te spreken. Ze merken nu dat die beurstijd zijn vruchten afwerpt want er is veel werk aan de winkel: We zitten aan het begin van ons seizoen, de eerste containers zijn al binnen en er volgen er meer de komende tijd. Tegelijkertijd werken we alweer volop aan de eerste orders die naar aanleiding van de beurs zijn geschreven.

Auteur: Sietse Smit
Geplaatst in: Archief, Nieuws
Scroll naar boven
Ga naar de inhoud