Nieuws & Agenda

Aanbesteding laadpalen Oost-Nederland naar Vattenfall InCharge

De aanbesteding voor laadpalen in de openbare ruimte in Oost Nederland, ook in de gemeente Losser, gaat naar Vattenfall InCharge. Nieuw is het proactief plaatsen van laadpalen, het plaatsen van laadpalen voor bestel- en buurtbusjes en datagestuurd plaatsen. Met deze aanbesteding ondersteunen provincies Gelderland en Overijssel gemeenten bij de aanleg van voldoende laadpalen om de groei van het aantal elektrische auto’s bij te houden. De volgende stap is het ondertekenen van de concessieovereenkomst. 

Aan deze concessie nemen 67 van in totaal 77 gemeenten in Overijssel en Gelderland mee. Gemeenten zijn nauw betrokken bij deze aanbesteding. Vattenfall InCharge is inmiddels gestart met de voorbereidingen en e-rijders kunnen vanaf 15 maart al een aanvraag indienen. Het gaat om een concessie voor een termijn van 10 jaar, waar Vattenfall InCharge de eerste 3 jaar exclusief mag plaatsen.

Proactief en data gestuurd plaatsen

In elke deelnemende gemeente wordt jaarlijks een aantal laadpalen al proactief geplaatst, op plekken waar vraag wordt verwacht. Het gaat per gemeente jaarlijks om aantallen tussen de 1 en 50 laadpalen, afhankelijk van de grootte van de gemeente, het aantal woningen met een eigen oprit en het verwachte aantal elektrische auto’s. Die plekken zijn door gemeenten aangegeven op plankaarten. Tevens wordt op basis van het monitoren van de laadgegevens van laadpalen, ook datagestuurd laadpalen bijgeplaatst als het verbruik van een paal boven de 5000 kWh/jaar komt.

Wethouder van Essen is blij met de concessie “Deze nieuwe concessie helpt de gemeente Losser om de doelen in onze integrale laadvisie te halen. Daarin staat namelijk dat we in 2025 verwachten dat er ongeveer 100 openbare laadpalen nodig zijn, verspreid over de vijf dorpskernen. Dat is al heel snel, dus ik kijk uit naar het begin van de concessie zodat we de versnelling in kunnen.”

De aanbesteding voor laadpalen in de openbare ruimte in Oost Nederland, ook in de gemeente Losser, gaat naar Vattenfall InCharge. Nieuw is het proactief plaatsen van laadpalen, het plaatsen van laadpalen voor bestel- en buurtbusjes en datagestuurd plaatsen. Met deze aanbesteding ondersteunen provincies Gelderland en Overijssel gemeenten bij de aanleg van voldoende laadpalen om de groei van het aantal elektrische auto’s bij te houden. De volgende stap is het ondertekenen van de concessieovereenkomst. 

Aan deze concessie nemen 67 van in totaal 77 gemeenten in Overijssel en Gelderland mee. Gemeenten zijn nauw betrokken bij deze aanbesteding. Vattenfall InCharge is inmiddels gestart met de voorbereidingen en e-rijders kunnen vanaf 15 maart al een aanvraag indienen. Het gaat om een concessie voor een termijn van 10 jaar, waar Vattenfall InCharge de eerste 3 jaar exclusief mag plaatsen.

Proactief en data gestuurd plaatsen

In elke deelnemende gemeente wordt jaarlijks een aantal laadpalen al proactief geplaatst, op plekken waar vraag wordt verwacht. Het gaat per gemeente jaarlijks om aantallen tussen de 1 en 50 laadpalen, afhankelijk van de grootte van de gemeente, het aantal woningen met een eigen oprit en het verwachte aantal elektrische auto’s. Die plekken zijn door gemeenten aangegeven op plankaarten. Tevens wordt op basis van het monitoren van de laadgegevens van laadpalen, ook datagestuurd laadpalen bijgeplaatst als het verbruik van een paal boven de 5000 kWh/jaar komt.

Wethouder van Essen is blij met de concessie “Deze nieuwe concessie helpt de gemeente Losser om de doelen in onze integrale laadvisie te halen. Daarin staat namelijk dat we in 2025 verwachten dat er ongeveer 100 openbare laadpalen nodig zijn, verspreid over de vijf dorpskernen. Dat is al heel snel, dus ik kijk uit naar het begin van de concessie zodat we de versnelling in kunnen.”

afbeelding van Nieuwsredactie Hallo Losser

Door: Nieuwsredactie Hallo Losser