Eigenaar Bianca Damer, moest met haar team alle zeilen bijzetten om gestrande vakantiegangers naar huis te halen en dat is in tijden van crisis geen eenvoudige opgave. In dit blog doet ze haar verhaal.
Afgelopen weken zijn we in een rollercoaster beland
Onze reizigers worden alleen nog telefonisch of digitaal te woord gestaan, zegt Bianca Damer “Ons reisbureau is wel open, maar we houden de deuren gesloten om onze medewerksters gezond te houden.” Ze zijn met elkaar de afgelopen weken keihard aan het werk geweest, maar nu de meeste reizigers terug zijn is er iets meer rust. “Als je mij dit drie weken geleden had verteld, dan had ik je voor gek verklaard. In de meer dan 25 jaar dat ik in de reisbranche werk, heb ik dit nog nooit meegemaakt en ik hoop het ook nooit meer mee te maken!”
Bianca vertelt haar verhaal na een roerige periode van organiseren, onderhandelen, telefoneren en e-mailen. Drie weken geleden kwamen de eerste berichten. “Van aswolken, tsunami, SARS tot faillissementen heb ik al meegemaakt. Stuk voor stuk ingrijpende momenten om vakanties te boeken of om die juist om te boeken. Maar zoiets als dit had ik in mijn stoutste dromen niet kunnen bedenken.”
Bianca zegt te zijn overvallen door de snelheid waarin landen op slot gingen.
Achter elkaar gaan er landen op slot
Nadat eerst China, toen Noord-Italië en daarna de Verenigde Staten hun grenzen sloten, wist ze dat het foute boel was. Daarna werkte ze met haar team met man en macht om de vakantiegangers weer naar huis te halen. Vragen als: Kan ik nog op vakantie? Hoe kan ik omboeken of annuleren? Wanneer ontvang ik een Coronavoucher, worden bijna dagelijks gesteld.
Bianca begrijpt dat mensen eerst bezig zijn met hun vakantie of droom (huwelijks) reis, maar zich nu vooral zorgen maken over hoe zijzelf en hun geliefden gezond blijven. “Bij VakantieXperts Dinkelo willen we niet dat onze reizigers zich zorgen hoeven te maken over hun geplande reizen. Op dit moment is iedereen weer veilig terug in Nederland en richten wij ons weer op de reizigers die nog moeten gaan.”
Reisbureau met persoonlijk contact
Juist nu merken Bianca en haar medewerksters het voordeel van een reisbureau met persoonlijk contact. “Mensen die online hebben geboekt, komen nu naar ons toe voor hulp want juist voor hen is er nu behoefte aan een contactpersoon. Ook deze klanten ontzorgen wij. Wij doen onze uiterste best ook een voor hen geboekte reis om te boeken naar een later tijdstip. Zo ervaren zij de toegevoegde waarde van het boeken bij een ANVR/SGR gecertificeerd reisbureau. Onze openingstijden blijven voorlopig ongewijzigd. Voor vragen en informatie graag alleen telefonisch op 053 – 5382041 of per email: want voor de juiste afwikkeling hebben we alleen gezonde reisadviseurs nodig. Bianca is positief ingesteld en hoopt dat mensen vanaf juli weer op vakantie kunnen.