Het is feest op De Wegwijzer. Na een uitstekend visitatierapport van de landelijke Daltonvereniging is de officiële licentie een feit. Het bordje “De Wegwijzer is een Daltonschool” zal binnenkort aan de voorgevel pronken. Na dit groene licht zijn de kinderen, de ouders en de teamleden trots en blij op deze gemaakte stap.
Michelle Homburg
De nieuwe directeur Michelle Homburg: De vorige schooldirectie, bestaande uit Els Bos en Yvonne Ros, heeft samen met de teamleden en ouders lang nagedacht over de vraag: “Hoe kunnen we ons onderscheiden in het onderwijsaanbod?” Dat is een Daltonschool, met eigentijds onderwijs en accenten op de ontwikkeling van zelfstandigheid, efficiëntie en samenwerkend vermogen bij de kinderen.
Daltonpedagogie
De teamleden hebben als volgende stap daarvoor ook de Daltonopleiding gevolgd om verder vorm te geven aan de Daltonpedagogie.
Praktijkvoorbeelden van Dalton op De Wegwijzer zijn dat kinderen met een werkpas in de hal of op de gang werken, in plaats van alleen in de klas, en dat iedereen in de klas ook een maatje heeft waarmee hij of zij kan samenwerken. Verder oefenen de kinderen uit groep 8 bijvoorbeeld samen met kinderen uit groep 5 voor rekenen of wordt er gelezen met kinderen van verschillende groepen. Kinderen, ook van verschillende leeftijden, samen laten leren is effectief. Wanneer je zelf iets kunt uitleggen aan een ander, betekent dit dat je het snapt en echt toe kunt passen. Kinderen krijgen hier zelfvertrouwen door, dit maakt ze sterker.
Er zijn binnen De Wegwijzer tijden van instructie en lessen, maar tijdens ‘taaktijd’ kan er zelfstandig worden gewerkt aan een taakbrief. De taakbrief bevat onder anderen diverse reken, taal, computeropdrachten. Kinderen plannen en werken hieraan in een zelfgekozen volgorde. Op deze manier leren kinderen al plannen vanaf groep 1 en denken ze na over de vragen: Wat moet ik doen? Hoe ga ik het doen? Wat heb ik nodig? En achteraf: Hoe heb ik het gedaan? Hierdoor bereiden we de kinderen niet alleen voor op het voortgezet onderwijs maar ook op het goed kunnen functioneren in de maatschappij.
Twee visiteurs
Afgelopen week hebben twee visiteurs vanuit de Nederlandse Daltonvereniging een uitgebreide analyse uitgevoerd bij basisschool De Wegwijzer om de kernwaarden die vanuit Dalton worden nagestreefd te kunnen beoordelen. Door middel van gesprekken met ouders, bestuur, team en de kinderen, het zorgvuldig doornemen van het Daltonboek en het observeren van de werkwijze in de groepen kwamen ze tot de conclusie: Verantwoordelijkheid en vrijheid, zelfstandigheid, effectiviteit, samenwerking en reflectie zijn heel goed terug te vinden in een doorgaande lijn. Complimenten waren er ook voor de ontvangst en sfeer in de school. Beide visiteurs, Jantje Lammers en Erik Vugteveen, (naast visiteur ook beide directeur van een Daltonschool) gaven aan dat De Wegwijzer met vlag en wimpel is geslaagd voor de visitatie en is er een licentie afgegeven voor de komende 5 jaar. Na deze 5 jaar zal de school opnieuw gevisiteerd en getoetst worden.
Aanbevelingen
Het team dat dit voor de eerste keer heeft meegemaakt, kan er nu al naar uit kijken. Er zijn aanbevelingen gedaan voor de toekomst waar de school mee aan de slag kan. Hierbij valt te denken aan het invoeren van nog meer coöperatieve werkvormen en het verder inspelen op de individuele verschillen en voorkeuren van leerlingen om tot leren te komen. Willeke Leverink, de Daltoncoördinator van De Wegwijzer, is trots op wat de school in de afgelopen jaren heeft bereikt. “Het was prachtig om te zien hoe de kinderen van de school, de leden van de visitatiecommissie hebben rondgeleid. Ze hebben hen verteld en getoond hoe het Daltononderwijs in de school werkt. Zeker nu daarom vieren we dit ook samen met de kinderen, de Dalton vlag kan uit!”
De school is een nieuwe weg ingeslagen met als doel: Boeiend onderwijs voor de kinderen zodat ze op de toekomst worden voorbereid. Samen leren en leven, samen op weg! De school gaat dit jaar sowieso al een feestelijk schooljaar tegemoet, want vanaf januari zal ook het 50-jarig jubileum nog eens gevierd gaan worden.