Ken je het verhaal van boer Jan ?

Ken je het verhaal van boer Jan ?

Kinderen groep twee basisscholen gemeente Losser bezoeken de maanden april en mei  Erve Kraesgenberg.

Veldzijde
‘s morgens om negen uur klinkt een gezellig geroezemoes op Erve Kraesgenberg. Kinderen uit groep 2 van de basisschool de Veldzijde komen met spanning binnen voor een leuk avontuur.

Koffer
Twee weken geleden is er een koffer gevonden op school. De congiërgeJan heeft de geheimzinnige vondst afgeleverd in groep twee. In de koffer zitten “vreemde voorwerpen” na enig onderzoek komen er een schaats, koffiemolen, potje honig, pet en een raar soort fluitje uit de koffer. Alles ziet er wat anders uit dan in deze tijd.
Juf Jose legt in een aantal lessen uit  waarvoor de voorwerpen dienen.

Boer Jan
Dan plotsklaps komt er een brief van boer Jan. Hij heeft naar alle basisscholen in de gemeente Losser geschreven of iemand ook zijn koffer heeft gezien.
Zo worden de  leerlingen van groep twee uitgenodigd om de koffer te  brengen naar het cultuurhistorisch park Erve Kraesengenberg en boer Jan te komen helpen.

                                                                                         

Hulp aan boer Jan
En gisteren was het zover. Groep twee bestaat uit twintig kinderen en worden opgedeeld in groepjes van vijf . In vier onderdelen wordt de jeugd uitgelegd hoe vroeger geleefd en gewerkt werd.
In de bakspieker is het lekker warm  van de oven, daar mag je eigen broodje  bakken. Die zullen aan het eind van de ochtend met smaak worden gegeten.
In de weefkamer legt Theo Hassink uit hoe er vroeger van vlas een doek geweven wordt. Er worden vragen gesteld. De kinderen luisteren gewillig naar het boeiende verhaal.

Op de deel zit een van de vele vrijwilligers te spinnen. Ze spint met “vieze” wol. Er kan nog een verloren poepje van het schaap in zitten. Er mag aan de wol geroken worden. Toch is er niet veel animo. Veel gegiechel “dat is toch vies”.

De imker verteld over de bloemetjes en de bijtjes hoe die samen een heerlijke pot honig maken. Kaarsen worden gemaakt van de bijenwas. Er mag geproefd worden van pollen.
Niet iedereen kan van de smaak genieten.

Uit de put  in de kruidentuin moet water worden geput voor de was en schoonmaak. “Als je een plons hoort dan kun je de emmer vullen en omhoog trekken vertelt Noa.”
Dan kan het water in de teil met groene zeep en de was kan gedaan worden op het wasbord.Daarna komt de matte klopper de hark en de schoffel aan bod. Er ligt geen blad meer verkeerd op de Erve. Er is super hard gewerkt om boer Jan  te helpen.

                                           

Mooie kamer
In de mooie grote kamer is boer Jan. Hij is blij met de hulp van de kinderen laat hen zijn broodtrommel zien. Een fiks exemplaar met mooie bloemen. Nou daar kan wel een heel brood in is de conclusie. Boer Jan legt uit dat ook zo was. Vroeger moest er heel hard en lang gewerkt worden op het land. Een stoof wat is dat? Een strijkijzer zonder snoer hoe moet dat nu? Noa, Lieve, Kay en Hidde luisteren en denken mee.Hoe kun je nu strijken zonder stroom want het ijzer is koud. Enya heeft een oplossing.“Zet je er toch een kaarsje in” ze is  op de goede weg. Een bakje met kleine kooltjes zal de uitkomst zijn.

Geheim van boer Jan
Dan luidt de schoolbel voor het laatste rondje. Op de deel hangt een heerlijke geur van de pas gebakken broodjes. Kinderen nemen plaats aan de tafels. En boer Jan onthult het geheim van de koffer. De eigen gebakken broodjes smaken natuurlijk super. En de onthulling van het geheim…..

Boer Jan word bedankt voor de gastvrijheid en boer Jan bedankt de kinderen voor de hulp die dag. Al met al een leerzame en vooral een leuke ochtend voor de leerlingen die op deze manier kennis maken met het leven en werken in de vorige eeuw.

Dit project loopt al acht jaar op de Erve Kraesgenberg en is nog steeds een groot succes.

 

 

Auteur: Ingrid Legters
Scroll naar boven
Ga naar de inhoud