Twentse en Achterhoekse scholen zamelden samen maar liefst 51.364 batterijen en 3.964 apparaten in tijdens E-waste races
Basisscholen G.A. van der Lugt uit Gelselaar en de Nutsschool uit Oldenzaal winnen E-waste races 2026
Basisscholen G.A. van der Lugt uit Gelselaar en de Nutsschool uit Oldenzaal winnen E-waste races 2026
De E-waste Races 2026 in Twente en de Achterhoek zijn afgerond. Leerlingen van 18 basisscholen uit tien gemeenten gingen de afgelopen weken de strijd aan met elektronisch afval. Samen met buurtbewoners zamelden zij maar liefst 51.364 batterijen en 3.964 oude elektrische apparaten in.
De scholen deden mee aan twee verschillende races. In beide races kwam één winnaar uit de bus. Openbare basisschool G.A. van der Lugt uit Gelselaar en de Nutsschool uit Oldenzaal verzamelden de meeste punten en winnen hun E-waste Race. Zij gaan op een mooie schoolreis. De plekken 2 gaan naar de Martinusschool uit Losser en RK Mariaschool uit Wierden. Tot slot worden de plekken 3 bezet door de Imenhof uit Losser en basisschool St. Stephanus uit Zenderen. Ook zij winnen allemaal een leuke prijs.
Leerlingen leren over hergebruik én gaan zelf aan de slag
De E-waste Races startten met interactieve gastlessen. Hierin leerden leerlingen meer over grondstoffen, hergebruik en recycling. Daarna gingen zij vier weken lang actief aan de slag. Zij zamelden apparaten in, lieten spullen repareren en voerden actie in hun buurt. Zo leverden zij direct een bijdrage aan een circulair Nederland.
De E-waste Races startten met interactieve gastlessen. Hierin leerden leerlingen meer over grondstoffen, hergebruik en recycling. Daarna gingen zij vier weken lang actief aan de slag. Zij zamelden apparaten in, lieten spullen repareren en voerden actie in hun buurt. Zo leverden zij direct een bijdrage aan een circulair Nederland.
Buurtbewoners hielpen actief mee
Bewoners konden eenvoudig meedoen door oude of kapotte apparaten aan te melden. Leerlingen haalden deze gratis aan huis op. Van tosti-ijzer tot dvd-speler en van haardroger tot keyboard: veel apparaten kregen zo een tweede leven of werden gerecycled.
Bewoners konden eenvoudig meedoen door oude of kapotte apparaten aan te melden. Leerlingen haalden deze gratis aan huis op. Van tosti-ijzer tot dvd-speler en van haardroger tot keyboard: veel apparaten kregen zo een tweede leven of werden gerecycled.
Nog veel e-waste blijft liggen
In Nederland blijft ongeveer de helft van het elektronisch afval liggen in huis of verdwijnt bij het restafval. Dat is zonde, want in deze apparaten zitten waardevolle grondstoffen. Dankzij de inzet van de leerlingen en bewoners worden deze materialen opnieuw gebruikt.
In Nederland blijft ongeveer de helft van het elektronisch afval liggen in huis of verdwijnt bij het restafval. Dat is zonde, want in deze apparaten zitten waardevolle grondstoffen. Dankzij de inzet van de leerlingen en bewoners worden deze materialen opnieuw gebruikt.
Geplaatst in: Nieuws














