In de Week van Inclusief Onderwijs (10-14 maart) vraagt Stichting het Gehandicapte Kind aandacht voor Samen naar School-klassen. Veel kinderen met een handicap gaan naar een speciale school ver van huis en ontmoeten nauwelijks leeftijdgenoten uit hun buurt. Meer dan 10.000 kinderen met een beperking gaan zelfs helemaal niet naar school. Dat wil Stichting het Gehandicapte Kind veranderen door meer Samen naar School-klassen te helpen oprichten, zodat kinderen met en zonder beperking met elkaar naar school kunnen gaan. Zoals bijvoorbeeld de Samen naar School-klas op de Imenhof in Losser.
Denken in mogelijkheden
‘Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn’, zegt Sanne Groener, directeur van openbare basisschool de Imenhof in Losser. ‘Voordat Samen naar School op mijn pad kwam, zocht ik al met mijn team naar manieren om kinderen met een beperking op te vangen. Nu zitten er zeven leerlingen in een officiële Samen naar School-klas. Allemaal kinderen bij wie kansen liggen én de wens van ouders en kind om gewoon naar school te gaan.’
Kracht van kinderen onderling
Bij het bestuur, het samenwerkingsverband en de gemeente kreeg Groener de handen op elkaar. Ook ouders en team reageerden enthousiast. Met het naburige revalidatiecentrum werd samenwerking gezocht. En toen was het: ga het maar doen. En zo kan het dat de fysiotherapeut en logopediste van Brick zeggen: sinds hij bij jullie naar school gaat, is zijn ontwikkeling ontzettend versneld. ‘En vergis je niet in de kracht van kinderen onderling: een meisje van vijf praat bijna niet. Toen een jongen uit groep zes even de rust op kwam zoeken in de Samen naar School-klas, ging hij met haar in de bouwhoek spelen. Ze wilde een blokje, maar hij zei: zeg maar eerst “die”. En toen hoorden we haar ineens zeggen: die, die. Hij kreeg het voor elkaar.’
Maatwerk
Op de Imenhof is Samen naar School een soort maatwerkklas, legt Sanne uit. Sommige kinderen krijgen er de hele dag ondersteuning, en dan komen leerlingen uit de reguliere klassen langs om te helpen of om zelf even tot rust te komen. Andere kinderen die dat aankunnen volgen lessen in een reguliere klas. ‘De leerkrachten van de Samen naar School-klas houden de onderwijsdoelen bij en zetten met de ambulante begeleiding, de orthopedagoog, de IB’er en de ouders de lijn uit: wat zijn de doelen voor de komende weken. Elk kind ontwikkelt zich dus op zijn eigen niveau.’ Het idee dat je kinderen niet mag uitsluiten, dat noemt Sanne haar drijfveer. ‘We moeten af van standaardreacties als: dat kind hoort hier niet. Wij willen graag dat alle kinderen gewoon naar school kunnen.’
Grootste winst
Maar de grootste winst van Samen naar School, vindt Sanne, is er voor de kinderen die altijd al op school zaten. ‘Die krijgen de kans om samen op te groeien en kijken er niet meer van op dat iemand iets niet kan. Ze sluiten vriendschappen, houden rekening met elkaar en zorgen voor elkaar. De interne zorgbehoefte bij kinderen blijkt echt gigantisch.’
Geplaatst in: Nieuws