Het artikel van Hallo Losser van 9 januari over de verkeersveiligheid van de N731 (Overdinkel – Losser – Glanerbeekhoek) heeft reacties opgeleverd.
Risicoanalyse is klaar, Haalbaarheidsonderzoek eind 2025 gereed
Uit de reactie van de provincie blijkt dat de toegezegde risicoanalyse klaar is en het haalbaarheidsonderzoek eind 2025 gereed is.
Kortweg komt het er op neer dat in de risicoanalyse gekeken wordt wat de gevaarlijke punten zijn. In het haalbaarheidsonderzoek wordt gekeken wat er aan gedaan zou kunnen worden. Vervolgens moet er dan beslist worden welke optie in uitvoering genomen wordt. Deze optie wordt vervolgens uitgewerkt, vergunning aangevraagd, aanbesteed en uitgevoerd. Op basis van dit traject zijn maatregelen op zijn vroegst in 2027 te verwachten.
Hieronder de beantwoording van de vragen die door Statenlid Gerrit Jansen (PVV) gesteld zijn over de N731
Vraag 1 : Inzage in risicoanalyse: De gemeente verwijst naar een risicoanalyse die de Provincie Overijssel heeft uitgevoerd. Kunt u meer details geven over de bevindingen van deze risicoanalyse? Welke specifieke risico’s zijn geïdentificeerd op het wegvak N731 – Hoofdstraat? Wij ontvangen graag deze risico analyse.
Antwoord 1 : De concept (risico)analyse van de verkeersveiligheidssituatie is gereed. Op basis van de analyse komt naar voren dat de inrichting van de weg op een aantal thema’s niet voldoet aan een duurzaam veilige en vergevingsgezinde weginrichting passende bij een gebiedsontsluitingsweg 80 km/uur.
In hoofdlijnen zijn de risico’s voor N731 Hoofdstraat:
- Rotonde Gronausestraat/Broekhoekweg kent vanwege de beperkte beschikbare ruimte een afwijkende (beperkte) maatvoering.
- Kruispunt Nijverheidsstraat ligt in een traject met meerdere bochten. Zicht vanaf de Nijverheidsstraat is beperkt richting Losser in combinatie met een hoge naderingssnelheid. De gefaseerde fietsoversteek met een 3 meter brede middengeleider ligt onder een helling.
- Kruispunt Kolkersweg ligt in een krappe bocht voorzien van een middengeleider en kort linksafvak in combinatie met een bushalte, en een erfaansluiting via het linksafvak.
- Het wegvak kent smalle bermen met obstakels (bomen, watergangen, brugleuning, langsparkeren, fietspad, gevel café Dinkelbrug) relatief kort op de rijbaan
De definitieve (risico)analyse van de verkeersveiligheidssituatie is eind dit jaar gereed. Deze risicoanalyse maakt integraal onderdeel uit van de variantenstudie N731 die in het kader van het strategisch plan verkeersveiligheid (SPV) wordt uitgevoerd. Het SPV wordt in de tweede helft van 2025 met u gedeeld.
Vraag 2 : Betrokkenheid gemeente Losser: De gemeente vermeldt dat ze nauw betrokken is bij de verdiepende analyse. Kunt u specificeren welke rol de gemeente maar ook de provincie precies speelt in deze analyse? Zijn er al voorlopige conclusies of bevindingen gedeeld met de gemeente?
Antwoord 2 : Provincie is opdrachtgever van de op te stellen verkeersveiligheidsanalyse. De concept (risico)analyse van de verkeersveiligheidssituatie is afgestemd en gedeeld met de gemeente Losser.
Vraag 3 : Tijdelijke maatregelen: Als PVV nemen wij aan dat er tijdelijke maatregelen genomen gaan worden. hoe gaat u deze (tijdelijke) maatregelen op korte termijn treffen. Welke concrete maatregelen worden overwogen? De gemeenschap in Losser vraagt al jaren om een interventie vanuit de overheid. Hoe snel kunnen maatregelen worden geïmplementeerd, gezien de urgentie na het dodelijke ongeval?
Antwoord 3 : Naar aanleiding van het dodelijke ongeval hebben wij de toedracht geanalyseerd. Op basis van die analyse hebben wij maatregelen genomen gericht op de attentiewaarde en gedrag van overstekende fietsers om deze positief te beïnvloeden. De maatregelen, welke bestaan uit markering en bebording, zijn inmiddels gerealiseerd.
Vraag 4 : Op zijn vroegst structurele oplossing in 2026: Volgens Hallo Losser word een structurele oplossing pas op zijn vroegst in 2026 opgeleverd. Hoe gaat GS er voor zorgen dat een structurele oplossing eerder word opgeleverd. Hoe verwacht GS dat burgers van Losser reageren op de datum 2026?
Antwoord 4 : Afhankelijk van bestuurlijke keuzes en het beschikbare investeringsbudget vraagt de realisatie van de structurele oplossing voorbereidingstijd, doorlopen van (vergunning)procedures, eventuele grondaankopen, en dergelijke. In de planvorming worden de bewoners en belangengroeperingen van Losser betrokken via inloopavond(en) en wordt een reële planning afgestemd.
Vraag 5 : Financiering van toekomstige aanpassingen: De uitvoeringskosten van de eerdere aanpassingen bedroegen ongeveer €70.000,- en werden door de gemeente betaald. Zijn er al middelen gereserveerd voor eventuele toekomstige aanpassingen of verbeteringen aan deze locatie? Zal de provincie hierin bijdragen?
Antwoord 5 : De provincie heeft geen middelen gereserveerd voor deze locatie. De uitwerking van de variantenstudie van de N731 zal meer inzicht bieden in de kosten van verkeersveiligheidsmaatregelen. En daarbij ook in het mogelijke te reserveren budget.
Vraag 6 : Evaluatie ontwerp Goudappel: Het ontwerp gemaakt door Goudappel van de oversteekplaats had als doel om de opstelruimte voor fietsers te vergroten. Gezien het tragische ongeval, wordt het ontwerp nu geëvalueerd om te zien of er verbeteringen nodig zijn? Zo ja, welke aspecten van het ontwerp zullen nu geïmplementeerd worden?
Antwoord 6 : Vanuit het strategisch plan verkeersveiligheid (SPV) wordt de situatie samen met gemeente Losser en politie geëvalueerd, integraal beoordeeld en realistische oplossingen uitgewerkt.
Vraag 7 : Samenwerking met provincie: Hoe verloopt de samenwerking tussen de gemeente Losser en de Provincie Overijssel in het verbeteren van de verkeersveiligheid op de N731? Zijn er specifieke uitdagingen of obstakels in deze samenwerking die het nemen van maatregelen vertragen?
Antwoord 7 : Samenwerking verloopt goed en constructief.
Vraag 8 : Communicatie naar de gemeenschap: Hoe wordt de lokale gemeenschap geïnformeerd over de stappen die worden genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren? Worden bewoners betrokken bij het proces, bijvoorbeeld via inspraakavonden of enquêtes?
Antwoord 8 : Zie antwoord vraag 4.
Vraag 9 : Provincie bekende al schuld: Provincie Overijssel heeft het wegvak o.b.v. een risicoanalyse aangewezen als 1 van haar prioritaire wegvakken om een verdiepende analyse op uit te voeren. Dat geeft ons inziens voldoende aan dat er sprake is van risico’s op het wegvak. Waarom duurt het dan zo lang voordat GS eindelijk eens meewerkt met de gemeente en komt met een passende interventie voor de situatie die voorligt?
Antwoord 9 : Gedeputeerde Staten heeft op 21 maart 2023 het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2023-2026 voor de provinciale wegen vastgesteld. Daarna is het proces in gang gezet voor de aanbesteding van de projectopdracht voor de variantenstudies en vervolgens de uitvoering van de studies voor zes provinciale N-wegen.
Vraag 10 : De mening van de gemeente Losser: De gemeente Losser is van mening dat een lagere naderingssnelheid i.c.m. attentie verhogende maatregelen (voor zowel gemotoriseerd verkeer als fietsers) op deze locatie kan bijdragen aan een verbeterde verkeersveiligheid. Waarom word dit niet zo spoedig mogelijk ingevoerd?
Antwoord 10 : Alleen een bord plaatsen heeft onvoldoende effect op het gedrag van de automobilist. Het wegbeeld moet overeenkomen het de gewenste snelheid. Daarnaast zijn ook fysieke maatregelen nodig om de snelheid ‘af te dwingen’. Deze afweging is onderdeel van het strategisch plan verkeersveiligheid (SPV).