Ga naar de inhoud

Energiekadokaart plotseling stopgezet

Lossers-hoes_frontaal

Woningeigenaren konden een kadokaart krijgen om zelf hun woning beter te isoleren. Dit is alleen voor slecht geïsoleerde woningen met een WOZ-waarde tot € 429.300. Als u zo’n woning heeft, dan kon u een kadokaart aanvragen van € 1.500. Als u natuurlijk isolatiemateriaal gebruikte, dan kreeg u € 2.000. U heeft hierover een brief ontvangen van de gemeente.

Tijdelijke stop
Alle betrokkenen hebben een brief gekregen van het Regionale Energieloket, waarin staat dat de kadokaart-actie per direct is stopgezet. Reden: GroupCard, het bedrijf dat de kaarten uitgeeft en beheert, heeft financiële problemen. Hierdoor zijn alle systemen uitgeschakeld en kunnen inwoners de kaarten niet meer aanvragen of verzilveren.

De gemeente zegt op haar website:
“We vinden dit erg vervelend en zoeken snel naar een oplossing. We gaan zo snel mogelijk weer verder met de actie. We weten op dit moment nog niet precies wanneer en in welke vorm. Wanneer er meer informatie is, krijgt u bericht van ons of van de leverancier.

  • Heeft u een brief met unieke code ontvangen van de gemeente, bewaar deze brief dan.
  • Heeft u de Kadokaart al thuis maar heeft u het bedrag nog niet besteed, bewaar de kaart dan.

Vragen over deze actie

Heeft u vragen over deze actie, dan kunt u ons natuurlijk bellen of mailen. U kunt ons bereiken op 06 – 29 24 50 17 en per mail via .

Burgerforum heeft vragen gesteld aan het college van B&W
Op 23 juni is aan GroupCard voorlopige surseance van betaling verleend. Burgerforum heeft er weinig vertrouwen in dat de regeling nog op korte termijn herstart kan worden.

De partij heeft daarom de volgende vragen aan het college gesteld:

1.     Om hoeveel inwoners in Losser gaat het die door deze situatie getroffen zijn?

2.     Hoeveel kadokaarten zijn uitgegeven, hoeveel zijn al verzilverd en zijn er daadwerkelijk energiemaatregelen getroffen?

3.     Wat zijn de financiële gevolgen voor de gemeente Losser en mogelijk ook voor de regio?

4.     Wat kunnen inwoners verwachten die een kaart hebben aangevraagd maar deze nog niet hebben ontvangen of ingewisseld?

5.     Hoe is de keuze voor GroupCard als uitvoerende partij tot stand gekomen?

6.     Wanneer is bij de gemeente bekend geworden dat GroupCard in zwaar weer verkeerde, en wat is er toen ondernomen?

7.     Welke concrete stappen worden er nu genomen door de gemeente en het Regionale Energieloket om de schade te beperken en inwoners te helpen?

Geplaatst in: Nieuws
Theo Kip
AUTEUR

Theo Kip

Ik maak deel uit van de nieuwsredactie. Plaats persberichten en volg de gemeentepolitiek.

Scroll naar boven