Tijdens de oordeelsvormende raadsvergadering van 27 mei heeft het CDA gemeente Losser vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de legeskosten, die in rekening zijn gebracht voor de Palmpasenoptocht in De Lutte. Aanleiding hiervoor is een rekening van € 80,- voor een geluidsontheffing, die de organisatie in De Lutte ontving. Uit navraag blijkt dat vergelijkbare evenementen in andere dorpen binnen de gemeente géén kosten kregen opgelegd.
De jaarlijkse Palmpasenoptochten worden georganiseerd door vrijwilligers en zijn een belangrijk onderdeel van het culturele erfgoed van de gemeente Losser. Ze vinden plaats zonder commerciële doeleinden; er worden geen opbrengsten gegenereerd, maar uitsluitend kosten gemaakt.
Het CDA heeft daarom de volgende vragen aan het college voorgelegd:
- Waarom wordt er verschillend omgegaan met het in rekening brengen van legeskosten voor vergelijkbare activiteiten binnen de gemeente Losser?
- Bent u van mening dat terecht legeskosten in rekening zijn gebracht voor de Palmpasenoptocht in De Lutte?
- Acht u het noodzakelijk dat voor traditionele, door vrijwilligers georganiseerde evenementen zonder commerciële insteek kosten in rekening worden gebracht?
Oproep aan verenigingen en stichtingen
Tijdens de vergadering gaf de wethouder aan dat wanneer verenigingen of stichtingen activiteiten organiseren zonder commerciële opbrengst, er in principe géén legeskosten in rekening hoeven te worden gebracht.
Het CDA roept daarom alle verenigingen en stichtingen in de gemeente Losser op om zich te melden bij het CDA of rechtstreeks bij de gemeente, als zij tóch geconfronteerd zijn met leges voor dit soort evenementen.