Onlangs kwam aan het licht dat bij betalingen door de gemeente Twenterand niet werd gecontroleerd of het bankrekeningnummer overeenkomt met de daaraan gekoppelde naam. Daar maakte een ambtenaar handig gebruik van: hij maakte gedurende vijf jaar in totaal 24.000 euro gemeentegeld over naar zijn privérekening. Bij een onderzoek door de accountant liep hij tegen de lamp. Volgens SurePay, het bedrijf achter de IBAN-naamcheck, werken 240 van de 340 gemeenten nog zonder zo’n controle, waaronder Enschede en Losser. Zo’n controle kost € 960 per jaar.
Hallo Losser heeft navraag gedaan bij de gemeente Losser en kreeg onderstaand antwoord:
Losser heeft voor de bedrijfsvoering een samenwerking met de gemeente Enschede. Ook voor de financiële administratie betekent dit dat de gemeente Enschede dit voor Losser uitvoert.
De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) heeft sinds oktober 2019 een IBAN-check ingebouwd in BNG Online. Hierbij wordt het ingevoerde IBAN nummer en naam vergeleken met de gegevens van de bank van deze partij. Als er een afwijking is, krijgt de betaler hier een melding van. Hiermee wordt de kans op fraude en vergissingen bij handmatig ingevoerde betaalopdrachten sterk verkleind. Dit geldt voor losse betalingen.
Als het gaat om de batch-betalingen (groot aantal betalingen dat in 1 keer wordt betaald) beschikt de gemeente Enschede (en daarmee de gemeente Losser) niet over de extra module bij de BNG die een IBAN-check doet.
De check op de IBAN bij batchbetalingen vindt zorgvuldig plaats door middel van meerdere grondige controles. Bij invoer van een nieuwe crediteur vindt altijd controle plaats, waarna nog een onafhankelijke controle wordt gedaan en bij betaling volgt nog een eindcontrole.
Het is merkwaardig dat de gemeente Losser geen gebruik maakt van deze degelijke geautomatiseerde IBAN-check. Losser schikt zich naar de beslissing die genomen is in Enschede om geen gebruik te maken van deze geautomatiseerde IBAN-check.