Nieuws & Agenda

Elektrische rijlessen voor een geslaagde toekomst

We dragen er allemaal aan bij: klimaatverandering. Mobiliteit is een vervuilende sector, een omslagpunt is dus hard nodig. De nieuwe generatie weet dat en wil verandering, ook in rijlessen.

Rijschoolhouder Olav Fijen ziet hier kansen die op de eerste plaats goed zijn voor zijn leerlingen en natuurlijk ook voor het milieu. Hij pakt de handschoen op en verzorgt vanaf heden ook rijlessen in elektrische lesauto’s. “Het mes snijdt aan twee kanten” vertelt Fijen. De afgelegde leskilometers zijn vrij van CO2-uitstoot en de leerlingen volgen een veel logischer leercurve. Minder stress en sneller, dus goedkoper het rijbewijs behalen!

Hoe gaat de nieuwe opleiding in zijn werk

De leerling start de rijopleiding in een elektrische lesauto. Omdat dit een automaat is, ervaart de leerling veel minder prikkels en kan hierdoor veel makkelijker de aandacht verdelen. Hierdoor kan er veel eerder begonnen worden met zaken die er echt toedoen, namelijk verkeersinzicht ontwikkelen.

Door de huidige wetgeving is het nu nog zo dat je voor een schakelrijbewijs moet afrijden in een schakel auto. Ga je in een elektrische auto rij examen rijden dan krijg je een automaat rijbewijs.

Elektrische rijlessen en toch een volwaardig (schakel) rijbewijs!!

In Duitsland begint de leerling de rijopleiding in een elektrische auto, gaat in deze elektrische auto examen doen en gaat vervolgens op de rijschool een module schakelen volgen in een handgeschakelde benzine of dieselauto. Na het volgen van deze module (10 lessen van 45 minuten) krijgt men een volwaardig rijbewijs.

Duits model al ingevoerd

Fijen volgt nu al het Duitse model. Na het slagen in de elektrische auto volgt de leerling desgewenst een aanvullende module. Hiervoor is de module “schakelen” ontwikkeld. De leerling is bij het volgen van deze module al rijvaardig, heeft inzicht en gaat in een paar lessen de module schakelen onder de knie krijgen. Dit wordt getoetst door de CBR examinator en vervolgens heeft de leerling een volwaardig rijbewijs, waarmee men mag schakelen en automaat rijden.

Dit nieuwe rijlesmodel kent vele voordelen:

goed voor het milieu

leerling doet ervaring op in een schakel en in een elektrische automaat auto

leerling ervaart veel minder (rijles) stress

leerling haalt sneller en goedkoper zijn rijbewijs

Automaat rijden is in opmars

Het valt Lossernaar Fijen op dat steeds meer leerlingen ervoor kiezen om alleen nog een automaat rijbewijs halen. Over een paar jaar zijn er immers geen handgeschakelde auto’s meer te koop.

Buiten het nieuwe lesplan biedt verkeersschool  Olav Fijen natuurlijk nog steeds de mogelijkheid om te leren rijden in een handgeschakelde auto.

E: info@olavfijen.nl 

 

 

 

 

We dragen er allemaal aan bij: klimaatverandering. Mobiliteit is een vervuilende sector, een omslagpunt is dus hard nodig. De nieuwe generatie weet dat en wil verandering, ook in rijlessen.

Rijschoolhouder Olav Fijen ziet hier kansen die op de eerste plaats goed zijn voor zijn leerlingen en natuurlijk ook voor het milieu. Hij pakt de handschoen op en verzorgt vanaf heden ook rijlessen in elektrische lesauto’s. “Het mes snijdt aan twee kanten” vertelt Fijen. De afgelegde leskilometers zijn vrij van CO2-uitstoot en de leerlingen volgen een veel logischer leercurve. Minder stress en sneller, dus goedkoper het rijbewijs behalen!

Hoe gaat de nieuwe opleiding in zijn werk

De leerling start de rijopleiding in een elektrische lesauto. Omdat dit een automaat is, ervaart de leerling veel minder prikkels en kan hierdoor veel makkelijker de aandacht verdelen. Hierdoor kan er veel eerder begonnen worden met zaken die er echt toedoen, namelijk verkeersinzicht ontwikkelen.

Door de huidige wetgeving is het nu nog zo dat je voor een schakelrijbewijs moet afrijden in een schakel auto. Ga je in een elektrische auto rij examen rijden dan krijg je een automaat rijbewijs.

Elektrische rijlessen en toch een volwaardig (schakel) rijbewijs!!

In Duitsland begint de leerling de rijopleiding in een elektrische auto, gaat in deze elektrische auto examen doen en gaat vervolgens op de rijschool een module schakelen volgen in een handgeschakelde benzine of dieselauto. Na het volgen van deze module (10 lessen van 45 minuten) krijgt men een volwaardig rijbewijs.

Duits model al ingevoerd

Fijen volgt nu al het Duitse model. Na het slagen in de elektrische auto volgt de leerling desgewenst een aanvullende module. Hiervoor is de module “schakelen” ontwikkeld. De leerling is bij het volgen van deze module al rijvaardig, heeft inzicht en gaat in een paar lessen de module schakelen onder de knie krijgen. Dit wordt getoetst door de CBR examinator en vervolgens heeft de leerling een volwaardig rijbewijs, waarmee men mag schakelen en automaat rijden.

Dit nieuwe rijlesmodel kent vele voordelen:

goed voor het milieu

leerling doet ervaring op in een schakel en in een elektrische automaat auto

leerling ervaart veel minder (rijles) stress

leerling haalt sneller en goedkoper zijn rijbewijs

Automaat rijden is in opmars

Het valt Lossernaar Fijen op dat steeds meer leerlingen ervoor kiezen om alleen nog een automaat rijbewijs halen. Over een paar jaar zijn er immers geen handgeschakelde auto’s meer te koop.

Buiten het nieuwe lesplan biedt verkeersschool  Olav Fijen natuurlijk nog steeds de mogelijkheid om te leren rijden in een handgeschakelde auto.

E: info@olavfijen.nl 

 

 

 

 

afbeelding van Henri Schuite

Door: Henri Schuite