Blog : Problemen met kritische eters

Blog : Problemen met kritische eters

Bijgaande blog over problemen met kritische eters is geschreven door de diëtisten van Eetbewust.  

Problemen met kritische eters

Het ene kind eet iedere avond z’n bordje leeg, terwijl het andere kind iedere avond een strijd heeft met het avondeten. Hoe kan dat, en hoe ga je hiermee om als ouder?

Kritische eters, ofwel problemen omtrent eten. Voor ouders kan dit soms best veel zorgen geven. Krijgt mijn kind wel voldoende voedingsstoffen binnen? Is het niet te eenzijdig? Ouders hebben vaak al van alles geprobeerd, echter lukt het soms nog steeds niet. Dit kan leiden tot stress bij zowel de ouder als het kind.

Er wordt vaak gedacht dat kritisch eten een fase is en dat het vanzelf overgaat. Soms is dat zo, maar dat betekent niet dat je er niks aan kan doen. In de praktijk merken we dat er nog veel onwetendheid is over hoe je het best om kan gaan met kritische eetgedrag. Het belangrijkste doel van ons is gezelligheid aan tafel en langzaam leren om meer te eten. Het helder krijgen van de oorzaak van kritisch eetgedrag helpt om kinderen beter te leren eten. 

Voorbeelden

  • Kinderen kunnen gevoelig zijn voor een bepaalde structuur of smaak van eten doordat ze heel veel voelen in hun mond en/of heel precies kunnen proeven. Dit zie je meestal bij de warme maaltijd omdat deze het meest varieert van dag tot dag. Maar kan ook bij brood, broodbeleg en tussendoortjes.
  • Kinderen kunnen een nare ervaring gehad hebben met een voedingsmiddel waardoor angst ontstaat. Denk bijv. aan een verslikking of eten dat te warm was.
  • Het kan dat kinderen te weinig ervaring hebben opgedaan met ‘nieuw eten’ op jonge leeftijd. Bijv. bij ziekte in verleden waardoor het eten moeilijk ging.
  • Een medische oorzaak zoals bijv. problemen in het mondgebied of het minder goed in staat zijn om te kauwen en te slikken.
  • Kinderen met autisme zijn ook vaker kritische eters omdat ze moeite hebben met prikkels.
  • De manier waarop ouders omgaan met eten kan ook een rol spelen bij het ontwikkelen van kritisch eetgedrag. Ouders geven soms te veel druk omdat ze graag willen dat hun kind eet. Dit is goed bedoelt maar kan averechts werken.
  • Ook kan de omgeving van invloed zijn op het eetgedrag van een kind, bijvoorbeeld een drukke omgeving en veel prikkels. 

Kinderen hebben een aangeboren afkeer voor bittere en zure smaken. Je moet gemiddeld 10 tot 15 keer iets proeven om te bepalen of je iets wel of niet lust [2]. Hoe vroeger je experimenteert met smaken (vanaf 4 maand), hoe beter en gevarieerder kinderen zullen eten. Daarnaast is het belangrijk om kinderen voldoende te betrekken en het goede voorbeeld te geven als ouder [1]. Maak daarnaast het eten leuk. Maak bijvoorbeeld van groenten een bloemetje of speel een spelletje om kinderen uit te dagen om iets anders te eten. Is het proeven te spannend? Stimuleer het kind dan om het aan te raken en te ruiken. Dat helpt ook bij het leren eten. 

In onze praktijk werken wij met een kindvriendelijke methode van de kinderdieetcreatie dat wordt gebruikt bij kinderen die moeilijk eten. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt met vrolijke werkbladen en het is gericht op de belevingswereld van het kind. Het kind beleeft daardoor eten en drinken op een hele andere wijze. Daarnaast werken wij samen met verschillende disciplines, onder andere een logopedist en een ergotherapeut. Een logopedist observeert tijdens het eten de mondmotoriek van het kind en onderzoekt waar de oorzaak ligt. Een ergotherapeut richt zich op de prikkelverwerking en onderzoekt wat van invloed is op het eetgedrag. 

[1]   https://www.nice-info.be/wp-content/uploads/archive/2020-06/2020_2_NN%20juni%202020_nader-bekeken-Lekkerbekjes.pdf

[2]   https://www.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/dreumes-en-peuter/de-lust-ik-niet-fase.aspx

Auteur: Henri Schuite
Geplaatst in: Archief, Blog, Dorpsproat, Jeugd, Nieuws
Scroll naar boven
Ga naar de inhoud