Nieuws & Agenda

Ambassadeurs smokkeldorp Overdinkel bijeen

Woensdag 11 september vertrok om 18.00 uur een groep ambassadeurs van smokkeldorp Overdinkel met de Overdinkelse electrokar en de huifkar van Skop’nboer. Voor een veldexcursie langs de verschillende punten in Overdinkel die deel uit maken van de smokkeltocht.

Een gemêleerd gezelschap bestaande uit 8 studentes van Saxion met hun begeleider Peter Dubois. Andere aanmelders waren o.a. mensen van de gemeente Losser, Landschap Overijssel, Bruisend Overdinkel, Historische Kring Losser en vooral mensen die zich hebben opgegeven om ambassadeur te worden in het kader van het smokkelthema. Uiteraard was initiatiefnemer Touristinfo De Lutte/Losser (VVV) ook aanwezig. Zij hebben samen met Landschap Overijssel deze bijeenkomsten georganiseerd.

Doel

Het doel van de veldexcursie en de theoretische avond voorafgaand in juni was om mensen te trainen tot ambassadeurs. In een eerder overleg werd door Nienke Swierstra, beleidsmedewerker cultuur van de gemeente Losser, een studieopdracht aan de studentes van Saxion verstrekt. Zij gaan bezien welke mogelijkheden er zijn om weer een smokkelmuseum op te richten in Overdinkel.

Landschap Overijssel

Martijn Horst van het Landschap Overijssel vertelde onderweg hoe Overdinkel er in de prehistorie en de Middeleeuwen eruit zag. Vroeger was er veel heide. Op de verhogingen, de essen in het gebied, werd destijds gebouwd. Zo werd door hem duidelijk gemaakt dat het landschap bij de Dinkel, nog steeds ook zonder ingrijpen van de mensen verandert. Aan de ene kant neemt de Dinkel land weg, dat aan de andere kant van de Dinkel weer terug wordt gegeven.

Door de jaren heen is het smokkelen uiteraard veranderd. Ook de smokkelwaar wisselde. Koffie wordt heden ten dage nauwelijks gesmokkeld. Het prijsverschil tussen de beide landen is te verwaarlozen. In de jaren na WOII was dat juist anders. Er waren tijden dat er gesmokkeld werd met paard en wagen, later met fietsen en uiteraard met auto’s.

Gids

Eén van de gidsen van de electrokar, Hans Fij, vertelde smokkelverhalen op de locaties Tiekenveenweg en de Dubbeleweg. Ook vertelde hij de aanwezigen hoe de Invalsweg aan haar naam kwam. Aansluitend van de veldexcursie kon men zich opgeven als gids voor de Tourist Info of om te helpen bij fiets- en/of wandeltochten. Ook behoorde het maken van beeldmateriaal of het bemannen van een kraam tijdens een evenement tot de opties. Een aantal mensen heeft zich aangemeld.

Woensdag 11 september vertrok om 18.00 uur een groep ambassadeurs van smokkeldorp Overdinkel met de Overdinkelse electrokar en de huifkar van Skop’nboer. Voor een veldexcursie langs de verschillende punten in Overdinkel die deel uit maken van de smokkeltocht.

Een gemêleerd gezelschap bestaande uit 8 studentes van Saxion met hun begeleider Peter Dubois. Andere aanmelders waren o.a. mensen van de gemeente Losser, Landschap Overijssel, Bruisend Overdinkel, Historische Kring Losser en vooral mensen die zich hebben opgegeven om ambassadeur te worden in het kader van het smokkelthema. Uiteraard was initiatiefnemer Touristinfo De Lutte/Losser (VVV) ook aanwezig. Zij hebben samen met Landschap Overijssel deze bijeenkomsten georganiseerd.

Doel

Het doel van de veldexcursie en de theoretische avond voorafgaand in juni was om mensen te trainen tot ambassadeurs. In een eerder overleg werd door Nienke Swierstra, beleidsmedewerker cultuur van de gemeente Losser, een studieopdracht aan de studentes van Saxion verstrekt. Zij gaan bezien welke mogelijkheden er zijn om weer een smokkelmuseum op te richten in Overdinkel.

Landschap Overijssel

Martijn Horst van het Landschap Overijssel vertelde onderweg hoe Overdinkel er in de prehistorie en de Middeleeuwen eruit zag. Vroeger was er veel heide. Op de verhogingen, de essen in het gebied, werd destijds gebouwd. Zo werd door hem duidelijk gemaakt dat het landschap bij de Dinkel, nog steeds ook zonder ingrijpen van de mensen verandert. Aan de ene kant neemt de Dinkel land weg, dat aan de andere kant van de Dinkel weer terug wordt gegeven.

Door de jaren heen is het smokkelen uiteraard veranderd. Ook de smokkelwaar wisselde. Koffie wordt heden ten dage nauwelijks gesmokkeld. Het prijsverschil tussen de beide landen is te verwaarlozen. In de jaren na WOII was dat juist anders. Er waren tijden dat er gesmokkeld werd met paard en wagen, later met fietsen en uiteraard met auto’s.

Gids

Eén van de gidsen van de electrokar, Hans Fij, vertelde smokkelverhalen op de locaties Tiekenveenweg en de Dubbeleweg. Ook vertelde hij de aanwezigen hoe de Invalsweg aan haar naam kwam. Aansluitend van de veldexcursie kon men zich opgeven als gids voor de Tourist Info of om te helpen bij fiets- en/of wandeltochten. Ook behoorde het maken van beeldmateriaal of het bemannen van een kraam tijdens een evenement tot de opties. Een aantal mensen heeft zich aangemeld.

afbeelding van Sietse Smit

Door: Sietse Smit

Redacteur, schrijver en regisseur.