Na eclatante successen in Haaksbergen, Delden, Hellendoorn, Bornerbroek, Almelo en Tubbergen brengt het koor Ad Fundum uit Bornerbroek voor het 3e jaar het Stabat Mater van Karl Jenkins ten gehore. Deze keer in de H.H. Petrus en Pauluskerk in Goor en de Sint Plechelmuskerk in De Lutte. Het Stabat Mater is een van de beroemdste middeleeuws-Latijnse gedichten over de Moeder Gods in haar verdriet om de gekruisigde Christus. Het is genoemd naar de eerste woorden van het gedicht Stabat Mater dolorosa (De Moeder Gods stond bedroefd).
Willem Wilmink
Het Stabat Mater is door vele componisten op muziek gezet, o.a. door Haydn, Pergolesi, Rossini, Verdi en Jenkins. Karl Jenkins schreef zijn Stabat Mater in een eigentijdse klassieke stijl. De zang is in Latijn, Engels en soms Hebreeuws, Aramees en Grieks. Jenkins heeft de zes Stabat Mater teksten aangevuld met werk van derden, teksten die ook te maken hebben met het verwerken van verlies. Zo zijn And the mother did weep, Lament en Ave Verum aanvullingen op de standaard Stabat Mater tekst. De Latijnse teksten zijn vertaald in alle talen en ook meermaals in het Nederlands, o.a. door Willem Wilmink.
Het koor Ad Fundum uit Bornerbroek heeft het Stabat Mater vertaald naar onze tijd en een verbinding gelegd tussen het klassieke gedicht en actuele gebeurtenissen in de wereld. Met dit concert wil het koor een maatschappelijke boodschap uitdragen en begrip en saamhorigheid bewerkstelligen bij de mensen, ongeacht hun ras, geaardheid, godsdienst of cultuur.
Ad Fundum heeft gekozen voor de compositie van Karl Jenkins, de vertaling van de Latijnse teksten door Willem Wilmink en aansprekende beelden, die we dagelijks via de media te zien krijgen. Beelden van oorlogen, rampen, aanslagen, mensen op de vlucht t.g.v. burgeroorlogen, de verschrikkingen in Syrië, de gruweldaden van IS of het verdriet bij ouders van Syrië-gangers.
Ad Fundum zingt Stabat Mater
Ad Fundum is een koor van 28 dames en heren onder de muzikale leiding van pianist en arrangeur Hans Barkel. Het koor ontstond bijna 50 jaar geleden als jongerenkoor van de St. Stephanus in Bornerbroek.
Hans Barkel:
‘Oorspronkelijk is de compositie van Jenkins bedoeld voor koor met groot orkest. Ik heb het Stabat Mater van Jenkins bewerkt en geschikt gemaakt voor Ad Fundum. De orkestpartituur is nu zo gearrangeerd dat het te spelen is voor een kleiner, bij ons koor passend ensemble van 6 personen.
In de oorspronkelijke orkestpartituur gebruikt Jenkins ook etnische instrumenten, waaronder nay en ut voor de oosterse kleuren. De Syriër, Majed Saraydeen, een in de Arabische wereld bekende dirigent, nay- en utspeler, is graag bereid mee te werken aan onze concerten. Majed is zijn vaderland ontvlucht en probeert in Nederland een nieuw bestaan op te bouwen.
Zo ontstond het begeleidingsensemble bestaande uit: Toon Lansink, strijkpartijen, Ben Gervink, hobo, Engelse hoorn en alt sax, André Spoler, fluit, klarinet en alt sax, Anton Aukes, slagwerk, Majed Saraydeen, nay en ut en onze vaste contrabassist Joan Krukkert.
Om er een mooie, samenhangende voorstelling van te maken is de hulp ingeroepen van Karel Kunne, bekend als regisseur van onder andere de Passiespelen in Hertme. De teksten worden gesproken door Henny Kuiphuis
Artistiek leider, arrangeur en pianist: Hans Barkel
Sopranen: Karin Asbroek, Henriëtte Doeschot, Marijke Oonk, Ans Scholten, Rita Schotman, Monique Slamp, Astrid Slot, Monique Snijders, Ans van Rijn, Joyce Nawijn
Alten: Annemarie Berkhof. Jolande Bokdam, Mirjam Braamhaar, Piet Krukkert, Gerrie Oude Lenferink, Anne Marie Scholten, Lucia Timmerhuis, Agnes Wilmink
Tenoren: Jan Bolscher, Frans Holtkamp, Tonnie Oonk, Harry Sulmann
Bassen: Johan Blikmans, Louis Bokdam, Jan Braamhaar, Johan Braamhaar, Leon Dohmen, Jan Oonk
Contrabassist: Joan Krukkert
Solisten uit ons eigen koor: Mirjam Braamhaar, Henriëtte Doeschot, Joyce Nawijn en Gerrie Oude Lenferink
Recensies
Het Stabat Mater door Ad Fundum is indrukwekkend en aangrijpend. Het stemt tot nadenken en wekt emoties op………………….Het Stabat Mater van Ad Fundum is eigenlijk The Passion in het klein………………… TCTubantia
…………..Het Bornerbroekse koor Ad Fundum zet het Stabat Mater van Karl Jenkins in breder perspectief. Het zijn niet alleen de bezongen tranen van Maria bij haar gestorven zoon. Bij de uitvoering van het aangrijpende muziekwerk legt het koor op subtiele wijze verband met de wrange actuele gebeurtenissen in de wereld. ……… Ton Ouwehand
……………Hoe kan ik in eenvoudige bewoordingen weergeven wat deze muziekuitvoering in de Bonifatiuskerk mij gedaan heeft? Dit muzikaal geheel: het tot in de ziel doordringende, soms dissonante klanken in combinatie met uitgesproken teksten en schrijnende beelden van het lijden door alle tijden, moet de luisteraar wel raken……………..Het koor Ad Fundum bracht het Stabat Mater van Jenkins ten gehore, begeleid door een combinatie van strijk-, blaas- en slaginstrumenten, waarvan een klein oosters blaasinstrumentje op bepaalde momenten de smartelijke boventoon voerde. De indringende lage tonen van de contrabas zorgden voor een volmaakt geheel. ……………….. Nel Niekus
……….deze Syrische musicus – een beroemdheid in eigen land – geeft de ontroerende klaagzang van de moeder Gods bij haar gekruisigde zoon een geheel nieuwe dimensie. Met zijn Arabische fluit maakt deze ontheemde musicus het verdriet van de moeder om haar gestorven zoon universeel ….. Ben Siemerink