Nieuws & Agenda

Op expeditie in het Arboretum Poort Bulten

Zo'n 60 studenten van Saxion lieten in het kader van de specialisatie Creatieve Marketing en Concepten van  de opleiding Media, informatie en communicatie  hun visie zien voor het Arboretum Poort Bulten

Handen uit de mouwen voor het Arboretum

Natuurmonumenten had eerder dit jaar bij de opleiding van Saxion een vraagstuk neergelegd bij zestig studenten van deze richting.De vraagstelling luidde: ‘Met welke middelen kunnen we mensen bereiken die uiteindelijk de handen uit de mouwen gaan steken voor het Arboretum. Hoe maken we bewoners en bedrijven trots in de gemeente Losser op het Arboretum?’ Om zo meer vrijwilligers aan te trekken. In de presentaties komt steeds weer de "doelgroep" van de oudere vrijwilliger aan bod. Volgens de studenten is het van belang om ook de groep vanaf 35 jaar aan te spreken. Ze zouden dan als familie een paar uurtjes in het Arboretum nuttig kunnen maken en kinderen leren de natuur beter kennen.

Bolwerk van creativiteit

De vergaderruimte boven in Schenkerij PoortBulten veranderde deze dag in een bolwerk van creativiteit. Om 9.30 was er de aftrap door Boomrijk, een groep studenten die een activiteiten concept presenteerde voor het Arboretum met een bijzonder mooi filmpje. In vlot tempo volgden de presentaties elkaar op en werd de vraag vanuit verschillende kanten belicht. Inzetten op het rustige karakter van het park, het betrekken van AOC-opleidingen, het ontwikkelen van basisschool programma’s en activiteitendagen zijn zomaar een paar voorbeelden die de revue passeerden. Alle concepten ondersteund door social media filmpjes, posters, flyers of andere middelen die nodig waren om de gekozen doelgroep te bereiken.

Natuur tegen stress

De vier studenten Jille, Sara, Brenda en Dylan presenteren zich met de campagne "Natuur tegen stress". Hun uitgangspunt is werkstress in de huidige tijd zie je veel mensen met een burn-out dit komt vaak voort uit werkstress. Hun plan is dan ook om het Arboretum te gaan gebruiken in een programma om weer in contact te komen met de natuur. In hun onderzoek komen ze tegen dat de leeftijdsgroep tussen de 25-35 jaar zeker 240.000 daarvan een hoge mate aan werkstress ervaren.

De campagne is dan ook gebaseerd op de woorden rust, balans en energie in je leven. Dit hebben ze verwoord in mooie brochure, poster en een reclameboodschap. Natuurlijk worden de sociale media niet vergeten. Zelfs de kosten zijn duidelijk gemaakt. Dit verhaal moet in een rap tempo verwoord worden en dat was een knappe klus, maar goed geslaagd. Dan begint het wachten. Ze krijgen een beoordeling door de mensen van Natuur monumenten en natuurlijk wat wordt de eindbeoordeling van de docenten?
Het was voor Natuurmonumenten en de docenten moeilijk om een keuze te maken. Sabine Peters, docente: ‘Bovendien wil het niet zeggen dat ‘het beste idee’ ook het hoogste cijfer scoort. We letten bijvoorbeeld ook op conceptontwikkeling, presentatie, planning, productieproces, kostenbegroting, samenwerken, argumentatie en overtuiging.’



Expeditie Arboretum

Voor Natuurmonumenten sprongen er twee concepten uit, ‘Expeditie Arboretum’ met een speurtocht voor kinderen en een versie voor volwassenen. ‘Dit idee is eigenlijk direct uit te voeren en voor langere tijd inzetbaar’ volgens Simone Damhof van Natuurmonumenten. Het concept ‘Omarm Poort Bulten’ richtte zich direct op vrijwilligerswerving met een activiteitendag en bijzondere borden die we zo in het park zouden kunnen plaatsen.

Een moeilijke beslissing, maar uiteindelijk won de expeditie Arboretum. De winnende groep trakteren ze op een high-tea in Schenkerij PoortBulten. Janice Rikkert, Sophie Kroeze, Nienke Suselbeek, Julia ter Telgte kunnen binnenkort aan de thee.



Op zoek

Na het lezen van dit verhaal zijn er de gemeente Losser vast mensen die denken hé Arboretum. Een bijzonder plek in onze gemeente die heel goed gebruik kan maken van vrijwilligers, jong en oud zijn hartelijk welkom. Maak eens de vier seizoenen mee in de natuur. Samen met als gezin een paar uurtjes genieten tussen heel speciale bomen.

Voor meer info: www.arboretum-poortbulten.nl





 

Zo'n 60 studenten van Saxion lieten in het kader van de specialisatie Creatieve Marketing en Concepten van  de opleiding Media, informatie en communicatie  hun visie zien voor het Arboretum Poort Bulten

Handen uit de mouwen voor het Arboretum

Natuurmonumenten had eerder dit jaar bij de opleiding van Saxion een vraagstuk neergelegd bij zestig studenten van deze richting.De vraagstelling luidde: ‘Met welke middelen kunnen we mensen bereiken die uiteindelijk de handen uit de mouwen gaan steken voor het Arboretum. Hoe maken we bewoners en bedrijven trots in de gemeente Losser op het Arboretum?’ Om zo meer vrijwilligers aan te trekken. In de presentaties komt steeds weer de "doelgroep" van de oudere vrijwilliger aan bod. Volgens de studenten is het van belang om ook de groep vanaf 35 jaar aan te spreken. Ze zouden dan als familie een paar uurtjes in het Arboretum nuttig kunnen maken en kinderen leren de natuur beter kennen.

Bolwerk van creativiteit

De vergaderruimte boven in Schenkerij PoortBulten veranderde deze dag in een bolwerk van creativiteit. Om 9.30 was er de aftrap door Boomrijk, een groep studenten die een activiteiten concept presenteerde voor het Arboretum met een bijzonder mooi filmpje. In vlot tempo volgden de presentaties elkaar op en werd de vraag vanuit verschillende kanten belicht. Inzetten op het rustige karakter van het park, het betrekken van AOC-opleidingen, het ontwikkelen van basisschool programma’s en activiteitendagen zijn zomaar een paar voorbeelden die de revue passeerden. Alle concepten ondersteund door social media filmpjes, posters, flyers of andere middelen die nodig waren om de gekozen doelgroep te bereiken.

Natuur tegen stress

De vier studenten Jille, Sara, Brenda en Dylan presenteren zich met de campagne "Natuur tegen stress". Hun uitgangspunt is werkstress in de huidige tijd zie je veel mensen met een burn-out dit komt vaak voort uit werkstress. Hun plan is dan ook om het Arboretum te gaan gebruiken in een programma om weer in contact te komen met de natuur. In hun onderzoek komen ze tegen dat de leeftijdsgroep tussen de 25-35 jaar zeker 240.000 daarvan een hoge mate aan werkstress ervaren.

De campagne is dan ook gebaseerd op de woorden rust, balans en energie in je leven. Dit hebben ze verwoord in mooie brochure, poster en een reclameboodschap. Natuurlijk worden de sociale media niet vergeten. Zelfs de kosten zijn duidelijk gemaakt. Dit verhaal moet in een rap tempo verwoord worden en dat was een knappe klus, maar goed geslaagd. Dan begint het wachten. Ze krijgen een beoordeling door de mensen van Natuur monumenten en natuurlijk wat wordt de eindbeoordeling van de docenten?
Het was voor Natuurmonumenten en de docenten moeilijk om een keuze te maken. Sabine Peters, docente: ‘Bovendien wil het niet zeggen dat ‘het beste idee’ ook het hoogste cijfer scoort. We letten bijvoorbeeld ook op conceptontwikkeling, presentatie, planning, productieproces, kostenbegroting, samenwerken, argumentatie en overtuiging.’



Expeditie Arboretum

Voor Natuurmonumenten sprongen er twee concepten uit, ‘Expeditie Arboretum’ met een speurtocht voor kinderen en een versie voor volwassenen. ‘Dit idee is eigenlijk direct uit te voeren en voor langere tijd inzetbaar’ volgens Simone Damhof van Natuurmonumenten. Het concept ‘Omarm Poort Bulten’ richtte zich direct op vrijwilligerswerving met een activiteitendag en bijzondere borden die we zo in het park zouden kunnen plaatsen.

Een moeilijke beslissing, maar uiteindelijk won de expeditie Arboretum. De winnende groep trakteren ze op een high-tea in Schenkerij PoortBulten. Janice Rikkert, Sophie Kroeze, Nienke Suselbeek, Julia ter Telgte kunnen binnenkort aan de thee.



Op zoek

Na het lezen van dit verhaal zijn er de gemeente Losser vast mensen die denken hé Arboretum. Een bijzonder plek in onze gemeente die heel goed gebruik kan maken van vrijwilligers, jong en oud zijn hartelijk welkom. Maak eens de vier seizoenen mee in de natuur. Samen met als gezin een paar uurtjes genieten tussen heel speciale bomen.

Voor meer info: www.arboretum-poortbulten.nl





 

afbeelding van Ingrid Legters

Door: Ingrid Legters

Ingrid Legters redactiespil van Hallo Losser, huis-tuin en keuken journalist en bestuurslid