Nieuws

Welzijn

De kijk van Frank - Parkeerproblemen dorpskern Losser!

Parkeersituatie tijdens markt in Losser

“Groene longen hebben we al, nu nog een sterk hart!” Deze leus die ik bedacht had als kopje voor een krantenartikel kwam ik laatst weer tegen in het weekblad Losser Journaal van 12 juli 2005.
Zo spittende in mijn archief kwam ik ook een artikel tegen omtrent het bekvechten in de politiek omtrent de nasleep van de Laga in 2003.

Het viel me op dat er weinig draagkracht was voor positief denken. Vele burgerinitiatieven werden verworpen of op de lange baan geschoven. Als burger had je maar weinig in te brengen.
Daardoor ben ik in de pen geklommen en kwam er op zaterdag 3 april 2004 een artikel in de twentsche courant Tubantia.
 

Bekvechten over de LAGA

Foto 1

Om te beginnen wil ik eerst terugblikken op zondag 22 januari 2017.

Het was zover. De groene vlag ging uit. In Losser kon geschaatst worden. Met dank aan tientallen vrijwilligers om “ouderwets” schaatsplezier te doen herleven.
In grote getale kwamen schaatsliefhebbers uit Losser, maar ook uit Enschede, Oldenzaal, Hengelo en Duitsland naar de ijsbaan.
Tja, en toen het artikel in de Tubantia van maandag 23 januari, parkeerbonnen!

Er is wat moois in Losser en gelijk weer een stempel.
“Veiligheid voor alles” verklaarde burgemeester Sijbom. Dat vind natuurlijk iedereen.
Een politiewoordvoerder haalde “moeders met kinderwagens” aan en refereerde aan het feit dat omwonenden al eerder geklaagd hadden.
Bij (persoonlijke) navraag aan omwonenden blijkt dat ze eerder geklaagd hadden, maar dat had betrekking op het parkeren van auto`s pal voor en op hun eigen oprit!
Dit was tijdens het voetbalseizoen en niet op bovenstaande zondag.

Dat parkeren iets is wat als vanzelfsprekend geld, is het toch een behoorlijk maatschappelijk probleem geworden.
Niet alleen de parkeerplek maar ook de verkeersstromen die er mee gepaard gaan zorgen voor gevaarlijke situaties.

Neem Dorp Losser.
De twee grootste speerpunten zijn het toerisme en het gratis parkeren voor de winkel.
Als we dit in ere willen houden en dit in de toekomst willen bewaren en uitbreiden zal je een gezamenlijke visie moeten ontwikkelen( gemeente, inwoners, winkeliers etc.).
Met mijn interesse voor architectuur en planontwikkelingen dacht ik als inwoner van Losser dat ik misschien wel wat kon bijdragen. (Zie foto 1)

Bijvoorbeeld de Gaffel in het centrum.


Foto 2

Hier leek het me een mooie kans om er een klein parkje van te maken. De straatjes eromheen autoluw omdat er nog genoeg opties waren voor langdurig parkeren.


Foto 3

Echter er kwam een gebouw met winkelunits en appartementen. Zonder parkeergarage. Was niet nodig!

Ook ben ik toen nog bij wethouder Winkelman geweest met een paar schetsen. Hierin liet ik een paar oplossingen zien om het parkeren in het centrum uit te breiden.
Het betrof de parkeerplaatsen rondom het gemeentehuis, herinrichting parkeerplaatsen Langenkamp ( foto 4) en langdurig parkeren op het terrein tussen de abn bank en de Fakkel. ( periode 2004-2005!)    
Hij lachte erom maar vond het leuk dat ik meedacht over de ontwikkelingen in het dorp.

Foto 4

De parkeerplaatsen rondom het gemeentehuis werden echter snel daarna gerealiseerd, de planning over de herinrichting is nog steeds een verrassing en op het terrein richting de Fakkel is definitief geen mogelijkheid meer voor langdurig parkeren.
Sterker nog, de Fakkel wordt vervangen door een nieuwe hal en het Twents Carmel College wordt uitgebreid.

Enkele burgemeesters en colleges verder is er dus nog steeds geen aandacht voor parkeerproblemen met de daaruit voortvloeiende verkeersstromen met daarbij horende overtredingen en gevaren.
Over verkeersveiligheid gesproken…
 

Foto 5

Foto 6

Foto 7


Het huidige college wil zelfs een autoluw ( en later autovrij ) centrum.
“De winkeliers moeten hun auto maar parkeren bij de kerk”, en “er is plek genoeg”.
Dit is de absolute doodsteek voor het dorp.

Dat is ook wat de centrum-ondernemers beamen. Na gesprekken met vele winkeliers werd me wederom duidelijk hoe belangrijk die auto voor de deur is.
Bijvoorbeeld  de twee verwijderde parkeerplekken voor kledingwinkel Senza.
De gemeente deed voorkomen dat dit een goede oplossing zou zijn, maar volgens de eigenaresse zijn parkeerplekken voor de deur meer dan welkom, echter liever iets opgeschoven omdat een parkeervak letterlijk voor de ingang lag. Hierdoor konden klanten die moeilijk ter been zijn niet binnenkomen. Voor rolstoelen is ook een extra plaat nodig i.v.m. de verhoogde dorpel. Denk ook aan de veiligheid bij het verlaten van de winkel(s) in noodsituaties.
Ook de onderneemster aan de overkant  bevestigd dat parkeren voor de deur van groot belang is.

De supermarkten Albert Heijn en Emté willen graag uitbreiden maar hebben nu al en straks nog meer te maken met parkeerproblemen. De oplossing om meer parkeerplekken richting de Fakkel te genereren is al definitief voorbij door de bebouwing en de nieuwe sporthal.
Veel klanten doen hun grote boodschappen al bij de Miro in Enschede en Duitsland.

Er zijn wel oplossingen maar allemaal met parkeerplaatsen.
Albert Heijn op de Aloysius-locatie?  Kultuurhuis?  Horecaplein?  Toeristen? Winkeliers, personeel, bewoners…
Zelfs voor de vele fietsen heb je parkeerplekken nodig.


Laten we er nu eens voor zorgen dat er eens goed gecommuniceerd wordt en niet weer enkele colleges nodig zijn om het wiel opnieuw uit te vinden.
 
Voor de volgende blogs zie ik jou reacties graag tegemoet!  

Vensters: 
afbeelding van Frank Beernink

Door: Frank Beernink

Hallo, mijn naam is Frank Beernink. Ik ben getrouwd met Aline en samen hebben we twee kinderen, Maxl en Fleur. Ik ben werkzaam als opleider/eigenaar bij rijschool Frank in Losser. Een van mijn hobbys is architectuur /planontwikkelingen. Mede hierdoor zit ik met plezier in het bestuur van Hallo Losser om als Lossernaar mee