Nieuws & Agenda

Behandellocatie dyslexie en dyscalculie geopend in Losser

DCTwente heeft een extra behandellocatie geopend in Losser voor behandeling van dyslexie. De locatie is gevestigd in het prachtige nieuwe gebouw van basisscholen De Imenhof en De Verrekijker.

Lydia Roossink, hoofd behandelaar dyslexie, en Shirley Oude Remmelink, orthopedagoog en dyslexie behandelend diagnost, gaven woensdagavond 30 september een voorlichting over dit onderwerp. De volgende onderwerpen kwamen aan bod: Wat is dyslexie? Wanneer komt een leerling in aanmerking voor (vergoede) dyslexiezorg? Hoe ziet een dyslexieonderzoek eruit? Hoe ziet een dyslexiebehandeling eruit? Wat kunnen ouders doen om uw kind te ondersteunen?

Definitie dyslexie.

Er zijn verschillende definities van dyslexie in gebruik. In het protocol Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling (Blomert) is de volgende werkdefinitie opgenomen: “Dyslexie is een specifieke lees- en spellingstoornis met een neurobiologische basis, die wordt veroorzaakt door cognitieve verwerkingsstoornissen op het raakvlak van fonologische en orthografische taalverwerking. Deze specifieke taalverwerkingsproblemen wijken proportioneel af van het overige cognitieve, en m.n. taalverwerkingsprofiel en leiden tot een ernstig probleem met het lezen en spellen van woorden ondanks regelmatig onderwijs. Dit specifieke lees- en spellingprobleem beperkt in ernstige mate een normale educatieve ontwikkeling, die op grond van de overige cognitieve vaardigheden geïndiceerd zou zijn”.

De letterlijke betekenis van dyslexie is: niet kunnen lezen. In Nederland gebruiken we de term echter niet alleen voor het niet kunnen lezen. Ook het niet kunnen spellen wordt onder de term dyslexie geschaard. Deze problemen komen vaak samen voor, maar kunnen ook apart van elkaar voorkomen. Lees- en spellingproblemen kunnen enkel dyslexie genoemd worden wanneer blijkt dat het leesonderwijs van goede kwaliteit is geweest en extra intensieve begeleiding binnen of buiten school niet tot verbetering van het lees- en spellingproces heeft geleid. Er moet sprake zijn van hardnekkige problematiek.

Bij kinderen met dyslexie wordt het technisch lezen belemmerd. Het is geen stoornis in het begrijpend lezen. Wanneer het technisch lezen echter veel moeite en energie kost, is het mogelijk dat het begrijpend lezen hier onder te leiden heeft

Dyscalculie.

Goede rekenvaardigheden zijn van grote invloed op de kansen van kinderen in het onderwijs en in de samenleving. Het aanleren van deze rekenvaardigheden verloopt echter niet bij alle kinderen zoals het hoort. In sommige gevallen is er sprake van een rekenprobleem die niet vanzelf overgaan en in enkele gevallen is er zelfs sprake van dyscalculie. Dyscalculie wordt door Ruijssenaars, Van Luit & Van Lieshout (2006) ook wel gedefinieerd als “Een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot en/of accuraat oproepen en/of toepassen van reken/wiskundekennis (feiten/afspraken)”.

 

DCTwente heeft een extra behandellocatie geopend in Losser voor behandeling van dyslexie. De locatie is gevestigd in het prachtige nieuwe gebouw van basisscholen De Imenhof en De Verrekijker.

Lydia Roossink, hoofd behandelaar dyslexie, en Shirley Oude Remmelink, orthopedagoog en dyslexie behandelend diagnost, gaven woensdagavond 30 september een voorlichting over dit onderwerp. De volgende onderwerpen kwamen aan bod: Wat is dyslexie? Wanneer komt een leerling in aanmerking voor (vergoede) dyslexiezorg? Hoe ziet een dyslexieonderzoek eruit? Hoe ziet een dyslexiebehandeling eruit? Wat kunnen ouders doen om uw kind te ondersteunen?

Definitie dyslexie.

Er zijn verschillende definities van dyslexie in gebruik. In het protocol Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling (Blomert) is de volgende werkdefinitie opgenomen: “Dyslexie is een specifieke lees- en spellingstoornis met een neurobiologische basis, die wordt veroorzaakt door cognitieve verwerkingsstoornissen op het raakvlak van fonologische en orthografische taalverwerking. Deze specifieke taalverwerkingsproblemen wijken proportioneel af van het overige cognitieve, en m.n. taalverwerkingsprofiel en leiden tot een ernstig probleem met het lezen en spellen van woorden ondanks regelmatig onderwijs. Dit specifieke lees- en spellingprobleem beperkt in ernstige mate een normale educatieve ontwikkeling, die op grond van de overige cognitieve vaardigheden geïndiceerd zou zijn”.

De letterlijke betekenis van dyslexie is: niet kunnen lezen. In Nederland gebruiken we de term echter niet alleen voor het niet kunnen lezen. Ook het niet kunnen spellen wordt onder de term dyslexie geschaard. Deze problemen komen vaak samen voor, maar kunnen ook apart van elkaar voorkomen. Lees- en spellingproblemen kunnen enkel dyslexie genoemd worden wanneer blijkt dat het leesonderwijs van goede kwaliteit is geweest en extra intensieve begeleiding binnen of buiten school niet tot verbetering van het lees- en spellingproces heeft geleid. Er moet sprake zijn van hardnekkige problematiek.

Bij kinderen met dyslexie wordt het technisch lezen belemmerd. Het is geen stoornis in het begrijpend lezen. Wanneer het technisch lezen echter veel moeite en energie kost, is het mogelijk dat het begrijpend lezen hier onder te leiden heeft

Dyscalculie.

Goede rekenvaardigheden zijn van grote invloed op de kansen van kinderen in het onderwijs en in de samenleving. Het aanleren van deze rekenvaardigheden verloopt echter niet bij alle kinderen zoals het hoort. In sommige gevallen is er sprake van een rekenprobleem die niet vanzelf overgaan en in enkele gevallen is er zelfs sprake van dyscalculie. Dyscalculie wordt door Ruijssenaars, Van Luit & Van Lieshout (2006) ook wel gedefinieerd als “Een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot en/of accuraat oproepen en/of toepassen van reken/wiskundekennis (feiten/afspraken)”.

 

afbeelding van Sietse Smit

Door: Sietse Smit

Redacteur, schrijver en regisseur.